© 2015 by NL-voedingscoach 

January 3, 2017

December 20, 2016

June 20, 2016

February 29, 2016

Please reload

Recente berichten

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Uitgelichte berichten

Eet minder vlees! Maar waarom precies?

April 11, 2016

Met Ins and Outs sport/voeding zijn we reeds de derde week ingegaan van het programma 'fit de zomer in'. Dit programma bestaat uit minstens twee trainingen in de week bij Ins and Outs sport/voeding en elke week geef ik een nieuw doel om die week uit te proberen. Week 1 hebben we naast ons normale vochtinname 2 liter water per dag gedronken. Week 2 hadden we als doel om bij elke maaltijd groente te eten. (daardoor krijgen we meer vitamines en mineralen binnen en zorgen we voor een mindere verzuring van ons lichaam) Vooral het ontbijt was voor velen lastig te bedenken. Maar men werd inventief. 

Deze week schrappen we vlees van het menu. Hoe is het om een week zonder vlees te leven? Maar waarom zouden we eens zonder vlees leven?

 

Daarom zet ik kort wat nadelen en voordelen op een rijtje:

 

-  Dieren worden vaak volgestopt met hormonen om ze sneller te laten groeien. Eten wij dit vlees, krijgen wij deze hormonen ook binnen. Wij zitten als mens niet op extra hormonen te wachten. Hormonen horen in evenwicht te zijn dat hierdoor verstoord wordt.

- In plaats van gras eten de dieren mais en soja. Per kilo vlees is 4 kilo voer nodig. Door de steeds grotere vraag naar vlees (ook in landen als China) komen er meer soja- en maisvelden. Bos en regenwoud worden daardoor gekapt. Hierdoor verdwijnen natuurgebieden. Deze soja- en maisvelden worden bespoten (het Round-up, Monsanto verhaal), de dieren eten dit op. De gifstoffen worden in het vet opgeslagen, die wij daarna weer consumeren....

- Het dierenleed is vaak verschrikkelijk. De dieren worden niet als dier gezien maar als product. 

- Een dier met een stressvol leven maakt ongezonde stofjes aan, die ook ongezond zijn voor ons als we het vlees eten. 

- De antibiotica die ze toegediend krijgen. Ook wij krijgen het naar binnen raken resistent. 

- Vrouwen in de overgang die vaak rood vlees eten hebben meer last van opvliegers.

- De mest van de koe produceert enorme hoeveelheden schadelijke gassen, die weer op hun beurt ontzettend het milieu vervuilen.

 

 

Wat is er gezond aan vlees?

- Rood vlees bevat l-carnitine en is betrokken bij de stofwisseling van vetten. Als je hier te weinig van hebt kan je niet goed vetten verbranden. L-carnitine zorgt voor minder vermoeidheid bij ouderen, betere werking van de hartspier, verbetering van cholesterol gehalte in bloed, vermindering van pijn in kuiten na het lopen, verstering van immuunsysteem door toename witte bloedcellen. Het lichaam kan l-carnitine ook zelf aanmaken in de lever en nieren uit de aminozuren Lysine en Methionine (deze twee aminozuren komen voor in vlees, vis en groenten)

- vlees bevat ijzer (het haemijzer dat beter opgenomen wordt dan plantaardig ijzer, het non-haemijzer)

- Vlees bevat de nodige aminozuren.

- Vlees bevat B12 en komt ook voor in melk, vis, eieren. B12 heb je nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel. Een tekort kan geheugenproblemen veroorzaken en depressie maar wordt tevens

 

in verband gebracht met Alzheimer en hart-en vaatziekten (hoog homocysteinegehalte). 

 

Conclusie:

Eet niet teveel vlees. Als je dit toch eet, zorg voor biologisch grasgevoerd vlees of vervang vlees door duurzaam gevangen vis. Vis bevat de gezonde vetten en de goede eiwitten. 

Please reload

Volg ons

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Archief
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square