© 2015 by NL-voedingscoach 

Met mijn bericht/contactverzoek geef ik toestemming om mijn gegevens te verwerken, op de manier zoals omschreven in het  privacybeleid.

 

opvliegers

Een plotseling opkomend gevoel van hitte. Dit kan samengaan met transpireren, misselijkheid, tintelingen. De hevigheid en duur verschillen per persoon.

 

Hier een aardig artikel over opvliegers op het werk

 

nachtelijk zweten

Is eigenlijk hetzelfde als de opvliegers van overdag. Het wordt echter vervelend als het je nachtrust gaat verstoren. 

 

droge slappere huid

De huid wordt dunner tijdens de overgang omdat het oestrogeenpeil verandert. Oestrogeen zorgt voor een stevigere huid. Verzorg je huid goed en ga niet teveel in de zon. 

 

gewicht

Doordat de stofwisseling vertraagt en je hetzelfde blijft eten kom je aan. Daarom is aandacht voor volwaardig gezonde voeding belangrijk. 

Mocht het zijn dat afvallen erg lastig gaat ook al denk je om je eten denk hier ook eens aan een traagwerkende schildklier 

 

laag libido

Libido wordt vooral bepaald door psychische en lichamelijke factoren en verschilt per persoon. Het libido wordt lichamelijk bepaald door de hormonen testosteron en oestrogeen. Testosteron is zowel voor mannen als voor vrouwen het hormoon van verlangen. Door het ouder worden daalt het testosteron gehalte wat vaak een laag libido tot gevolg heeft. Het is mogelijk om dat libido weer te verhogen door middel van voeding en beweging.

  

pijnlijke borsten

Veel vrouwen ervaren pijnlijke borsten tijdens de overgang. Dit gaat ook weer over. Maar houdt dit wel in de gaten als het erg pijnlijk wordt. 

 

droge ogen

Door verminderde oestrogeen kan je minder traanvocht produceren en kunt last krijgen van geirriteerde droge ogen.

 

verstoord slaappatroon

Door opvliegers en nachtzweten kan je nachtrust verstoord raken. Hou er ook rekening mee dat de behoefte aan slaap afneemt naarmate je ouder wordt.

 

osteoporose

Fysiologische afbraak van het botweefsel bedraagt bij vrouwen vanaf 35 jaar 1% per jaar, dit kan oplopen tot 2 á 3 % per jaar. Hier geldt ook, hoe meer overgewicht hoe groter de afbraak is van het botweefsel. Vandaar dat verandering in voeding en beweging hier een belangrijke rol kan spelen. 

 

vermoeidheid

Een van de meest voorkomende klachten in de overgang is vermoeidheid. Neem rust en tijd voor jezelf en jouw wensen. Blijf positief, eet gezond en beweeg regelmatig.

 

stemmingswisselingen

Door de hormonale schommelingen kun je plotseling in huilen uitbarsten of geprikkeld reageren (misschien druk ik dit iets te zacht uit). Doordat men later kinderen krijgt hebben veel vrouwen rond deze periode pubers in huis. Door al die rondslingerende hormonen wordt de sfeer niet altijd even positief beinvloed. Probeer positief te blijven, het hoofd koel te houden, te begrijpen en wordt het teveel even afstand te nemen.

 

slapper en dunner wordend haar

Door de verminderde oestrogeenproductie kan haar dunner en slapper worden. 

 

extra lichaamshaar

Door het verschuiven van het hormoonevenwicht blijven de mannelijke hormonen vrijwel hetzelfde en daardoor kan je last krijgen van ongewenste haargroei. 

 

drogere en gevoeligere vagina

Door het minder produceren van oestrogeen wordt het vaginale weefsel droger, minder elastisch en dunner. Het verlies van de vochtigheid kan jeuk en irritaties veroorzaken. Infecties komen er makkelijker en seks kan minder plezierig zijn.

 

geheugenverlies

Dit is gelukkig van tijdelijke aard en komt veelal door een lager concentratievermogen. Dat concentratievermogen kan beinvloed worden door onrustige nachten en daardoor slaaptekort. Zorg daarom voor voldoende ontspanning. Yoga, meditatie en ademhalingsoefeningen kunnen hier aan bijdragen. Regelmatig sporten kan ook helpen.

 

opgeblazen gevoel

Voeding kan hier aan ten grondslag liggen. Daarom is het belangrijk in kaart te brengen op welke voedingsmiddelen je reageert met een opgeblazen gevoel. 

 

 

 

Overgangsklachten