© 2015 by NL-voedingscoach 

Met mijn bericht/contactverzoek geef ik toestemming om mijn gegevens te verwerken, op de manier zoals omschreven in het  privacybeleid.

Overgang/menopauze

 

Het kan soms heel confronterend zijn als ik vertel aan vrouwen dat de hormoonhuishouding al begint te veranderen rond 35 jaar. "Wat? Ben ik al in de overgang?!?" Waarschijnlijk heb je nog geen opvliegers, slaapstoornissen, vochtretentie, gezwollen en gevoelige borsten, maar de verandering is vaak al ingezet. Als ze zelf terug kijken gaan er vaak kwartjes vallen. De menstruaties kunnen zijn veranderd of je hebt meer last van PMS kwalen.. 

 

Belangrijk is de staat van het lichaam voordat je in de overgang terecht komt. Je lichaam zoekt naar een nieuw balans. Heb je heftige verschijnselen dan zegt dat iets over de staat van balans.

 

Wat is nu van invloed op die balans?

Hoe je leeft is van belang, maar behalve lifestyle kunnen psychische factoren, erfelijke factoren, pech of ziekte ook van invloed zijn.

Dus als er iets is waar je zelf invloed op uit kunt oefenen is dat hoe je leeft en eet. Daar kan ik je bij helpen! Hoe eerder je begint met een gezonde lifestyle, gezonde voeding, beweging en stressreductie, hoe beter je door de overgang rolt.  

 

Toch kan het zijn dat je klachten hebt die doen denken aan de overgang maar eigenlijk te maken hebben met een traagwerkende schildklier. Geschat wordt dat dit 25% van de vrouwen van 45 jaar en ouder betreft. Eveneens kan een traagwerkende schildklier ondersteund worden met de juiste lifestyle adviezen en eventuele aanvulling met supplementen. 

 

Wel of niet in de overgang?

Bij de huisarts kun je de FSH-waarde laten bepalen d.m.v. een bloedtest of urinetest. Deze waarde zou dan verhoogd moeten zijn. Doordat de waarde sterk schommelt in de aanloop naar de menopauze kan de uitslag negatief zijn waardoor je kan gaan twijfelen aan jezelf en misschien bang bent dat je iets anders mankeert. Een goede indicatie om op te vertrouwen is de aanwezigheid van overgangsklachten en het aanvoelen vanuit intuïtie dat je overgang is begonnen.  

 

Menopauze

Men spreekt van de menopauze als je een jaar niet ongesteld bent geweest. Dan heeft de menopauze na deze laatste menstruatie plaatsgevonden. 

 

Postmenopauze

 

Nu de menopauze achter de rug is heeft er zich ook een herinrichting plaatsgevonden van de hersenen. Andere gebieden worden actief. Levenservaring kan worden gedeeld en uitgedragen, soms gaat het 'roer' om. 

Veel overgangsklachten zullen afnemen maar het risico op hart- en vaatziekten en osteoporose neemt toe. Daarom is het ook in deze fase belangrijk om extra aandacht te schenken aan voeding en beweging. 

 

Hart- en vaatziekten

Het risico van hart- en vaatziekten neemt toe na de menopauze o.a. door een hogere bloeddruk en/of door hoger cholesterol. Bij vrouwen verplaatst het vet van heupen en billen naar buik. Dit is het 'gevaarlijke' vet.  

 

Osteoporose en osteopenie

Lichaamsdragende oefeningen waar de botten worden belast zijn een basiselement tegen osteoporose en osteopenie. Zwemmen is een goede sport om te ontspannen en in conditie te blijven maar versterkt de botten niet.

Bij Ins and Outs sport/voeding worden er 55+ sportlessen gegeven in de duinen van Egmond Binnen die uitermate geschikt zijn voor postmenopauzale vrouw. Door de gewichtsdragende oefeningen, extra vitamine D opname door de zon en ontspanning door inspanning draagt dit bij aan versterken van de botten en algehele vitaliteit.

Daarbij is voeding rijk aan vitamines, mineralen en spoorelementen noodzakelijk voor het behoud van botten.